Ny betalingsløsning for betaling af gebyrer og erstatninger
Fra 19. november 2024 vil håndteringen af bibliotekets gebyrer og erstatninger overgå til Assens Kommunes fælles opkrævningsafdeling med betalingsmulighed via den fælles kommunale betalingsløsning ’Mit Betalingsoverblik’.
Du får stadig et overblik over din biblioteksgæld til AssensBibliotekerne via din lånerstatus her på assensbib.dk eller via appen ’Biblioteket’, hvor der vil være et link til betaling.
I din lånerstatus går linket til betaling til selvbetjeningsløsningen ’Mit Betalingsoverblik’, som administreres af Assens Kommune. I ’Mit Betalingsoverblik’ kan du se, om du skylder Assens Kommune penge, og du kan betale din gæld med betalingskort og MobilePay.
Betaling via ’Mit Betalingsoverblik’ kræver, at du logger dig på med dit MitID. Har du ikke MitID eller er fritaget for digital post, vil du modtage en faktura med girokort med posten.
FAQ
Her kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål om betaling af mellemværende med AssensBibliotekerne i forbindelse med overgangen til den nye betalingsløsning.
I 'Mit Betalingsoverblik' får du et samlet overblik over dit mellemværende med AssensBibliotekerne samt anden gæld, du måtte have til Assens Kommune. I ’Mit Betalingsoverblik’ kan du betale dit mellemværende med det samme. Log ind med MitID og betal med betalingskort eller MobilePay. Din betaling vil ikke være synlig på din status i bibliotekets system før tidligst en hverdag efter du har betalt. Dit mellemværende vil blive opdateret i "Mit Betalingsoverblik" så snart betalingen er gennemført.
Formålet med den nye betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted. Det giver et fuldt overblik over kommunens tilgodehavender, hvilket er lettere at administrere for både dig og kommunen.
I en overgangsperiode i november måned 2024 kan du opleve at dine mellemværender fremgår af to oversigter, og skal betales på to forskellige måder.
Under punktet ’Mellemværende” på ’Min side’ på assensbib.dk og i appen ’Biblioteket’ kan der både være et link til betaling direkte på AssensBibliotekernes hjemmeside eller i app'en (for ikke-overførte mellemværender), og et link til betaling via ’Mit Betalingsoverblik’ (for overførte mellemværender).
Det skyldes, at mellemværender som er opstået før den 19. november overføres i portioner til det nye system i løbet af november måned.
Når materialet (f.eks. bogen) enten afleveres eller fornyes for sent, vil du med det samme kunne se din biblioteksgæld i din lånerstatus på bibliotekets hjemmeside, i appen 'Biblioteket' og på 'Mit Betalingsoverblik'.
Du vil senere modtage en faktura i din Digitale postkasse (f.eks. E-boks). Her kan du også finde din betalingsfrist. Det er vigtigt du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer. Rykkergebyrer vil kun kunne ses på "Mit Betalingsoverblik".
Betaling af mellemværende med biblioteket kan ske via selvbetjeningsløsningen ’Mit Betalingsoverblik’ eller ved at betale fakturaen via bank eller netbank.
Under punktet ’Mellemværende’ på ’Min side’ på assensbib.dk og i appen ’Biblioteket’ vil der være et link til ’Mit Betalingsoverblik’. På 'Mit Betalingsoverblik' skal du logge ind med MitID, hvor du kan betale med betalingskort eller MobilePay.
Hvis du er fritaget for Digital post, modtager du en faktura med et girokort med posten, som kan betales, hvor du plejer at betale dine regninger.
Under punktet ’Mellemværende” på ’Min side’ på assensbib.dk og i appen ’Biblioteket’ vil der være et link til ’Mit Betalingsoverblik’. I 'Mit Betalingsoverblik' kan du få et overblik over dit mellemværende og betale.
Dog kan du i en periode i november 2024 opleve at dine mellemværender fremgår af to oversigter, og skal betales på to forskellige måder, da gamle krav overføres fra det gamle system til 'Mit Betalingsoverblik' - se mere under punktet 'Hvorfor står der to forskellige betalingsmåder af mit mellemværende' ovenfor.
Der vil gå mindst 1 hverdag, før din betaling kan ses registreret i bibliotekets system. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises mellemværende på ’Min side’, når du logger ind, selvom du lige har betalt.
Men i ’Mit Betalingsoverblik’ kan du dog altid se en opdateret status på dine betalinger.
Har du spørgsmål til din regning, kan du kontakte dit lokale bibliotek i den betjente åbningstid
Er du under 18 år, kan du ikke selv betale for gebyrer og erstatninger. Din biblioteksgæld vil fremgå under "Mellemværende", men ved betaling overgår den til den økonomisk ansvarlige for dig, det vil sige den person over 18 år, som har skrevet under på din låneroprettelse. Dette gælder selvom du har MitID. Dvs. for at betale gælden skal din økonomisk ansvarlige person logge ind på "Mit Betalingsoverblik" med sit MitID.
Du kan ikke betale biblioteksgebyrer kontant hos AssensBibliotekerne. Men du kan betale kontant ved at henvende dig i Borgerservice på Assens Rådhus. Husk at bestille tid.
Vi opfordrer dog til, at betaling så vidt mulig foregår via den nye fælles kommunale online betalingsløsning ’Mit Betalingsoverblik’.
Har du spørgsmål til rykkere og/eller brug for hjælp til betaling via betalingsportalen ”Mit Betalingsoverblik”, kan du rette henvendelse til Opkrævningen i Assens Kommune.
Udgivet: Torsdag 7. november 2024 • Opdateret: Tirsdag 12. november 2024