tilbage
Af Jesper Wung-Sung (2021)
Ida Ilsted (1869-1949) fra Stubbekøbing møder i 1890 den store billedkunstner, Vilhelm Hammershøi, som hurtigt frier til hende, hvorefter hun over de næste 25 år lever som kunstnerens hustru, assistent, og ikke mindst: vigtigste motiv. En smuk, nænsom og meget velskrevet biografisk roman for de fleste voksne læsere
Emneord:
Ida Hammershøi (f. 1869) Vilhelm Hammershøi dansk malerkunst familien identitet kunst kunstmuseer kunstnere kærlighed mor-datter-forholdet parforhold selvstændighed ægteskab Hammershøi, Ida (f. 1869) Hammershøi, Vilhelm
Detaljer
Type:
Bog
Sprog:
dansk
Genre:
biografiske romaner, historiske romaner
Emne:
Opstilling:
sk (Skønlitteratur)
ISBN nr.:
9788740067378
Udgave:
1. udgave, 1. oplag (2021)
Omfang:
454 sider
Forlag:
Politiken
Målgruppe:
voksenmaterialer
Anmeldelse
Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Bodil Skovgaard Nielsen
Information, 2021-03-12, 1602-2572, Informations bogtillæg, s. 13Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Amalie Langballe
Weekendavisen, 2021-03-12, 0106-4142, Bøger, s. 4-5Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Line Rasmussen
Børsen, 2021-03-12, 0105-0729, Weekend, s. 19Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Freddy Hagen
Point of view international online, 2021-03-11, 2445-9895, Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Marie Louise Wedel Bruun
Berlingske tidende, 2021-03-10, 0106-4223, Sektion 3, s. 9Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Katrine Sommer Boysen (f. 1980)
Jyllands-posten, 2021-03-10, 0109-1182, Sektion 1 (østudgave), s. 18Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Torben Weirup
Kristeligt dagblad, 2021-03-10, 0904-6054, S. 6Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Line Hoffgaard
Litteratursiden.dk online, 2021-03-15, 1901-3167, Anmeldelse af: Kvinde set fra ryggen
af Lilian Munk Rösing
Politiken, 2021-03-28, 0907-1814, Sektion 3, s. 4Lektørudtalelse
2021
Christian Hundebøl Høj
Jesper Wung-Sung skriver levende, sansende og nænsomt. Fortælleren er usynlig, og fortæller os kun, hvad Ida oplever, tænker og føler, sådan at vi først og fremmest ser hende. Og det er romanens vigtigste bedrift, idet Vilhelms maleri på omslaget, med Ida som motiv, og dets titel, som romanen låner, understreger, hvordan Ida Hammershøi hidtil har været en usynlig skikkelse i historien, kun "set fra ryggen"